… am fost odată prieteni… aș fi putut spune dacă…

Ne-am cunoscut în toamna anului 1998 când amândoi ne trezisem directori de școală și obligați să facem rapid un curs de perfecționare , un fel de specializare la locul de muncă. Eu eram directoarea unei amărâte de instituții cu vreo 150 elevi în timp ce el era director adjunct la un ditamai grupul școlar cu peste 1500 elevi. Abia dacă ne salutam de cele mai multe ori dar mai schimbam câteodată câteva cuvinte în plus pe lângă formulele stricte de politețe.
Eram tineri amândoi, dacă 40 este o astfel de vârstă , și plini de ambiții.


Au trecut anii, nu ne învârteam în aceleași medii, mai auzeam din când în când povești despre el.
Nu știu dacă era adevărate zvonurile că se săpau reciproc el și directorul plin , ceilalți directori ne distram bârfind cum și unul și altul mergeau la centru, inspectoratul școlar, cu sacoșile pline ca să se plângă de sabotajul celuilalt.
Adevărată a fost însă o altă faptă.
Domnul CN, în calitatea sa de director adjunct , i-a atras pe subalternii săi într-un joc piramidal unde aceștia , profesorii dornici de înavuțire rapidă sau doar pentru a face pe plac șefului, au pierdut câte 8000 lei noi. Unul dintre ei, fire mai slabă și-a lămurit și soția să participe și ea.
Suma de 16000 pierdută i-a determinat să-și vândă casa ca să poată să-și plătească datoriile făcute.


Dar toate astea sunt de domeniul trecutului .
Considerând că mi s-au încălcat niște drepturi, eu n-am fost numită politic dar din cauza ei mi-am pierdut funcția de director de școală , am apelat la justiție.
N-am câștigat procesele, politicienii liberali în opoziție aveau încă destulă influență și mă gândesc abia acum că procurorii păstrează datele, la început i-am bănuit că s-a dat mită pentru a se da NUP-uri , obținute din probele pe care le- am depus la dosare și datorită cărora, în mod normal, trebuia să le câștig pe aproape toate, pentru eventualele șantaje pentru obținera unor posibile funcții.
Nu vă închipuiți , n-aveți cum , că inspectorilor mei , cu unele excepții, le-a picat bine gestul meu. Dacă eram o simplă suplinitoare, nu titular cu toate gradele luate, mă zburau cât vedeam cu ochii.
S-au gândit ei că locul meu e pe veci la țară sau , eventual pentru a scăpa de mine le era mai ușor să facă să dispară școala desființând-o, să mă determine să mă pensionez înainte de soroc.
Numai că eu , brusc, m-am hotărât să mă transfer la oraș.

„ Domnule director, n-am avut timp să vă salut până astăzi. Vom fi colegi . ”

Eram  în târgul săptămânal, de  sâmbăta, din orașul nostru.

Nu știu dacă CN, ajuns între timp director plin, mi-a dat bună ziua dar am rămas stupefiată de gestul directorului care a luat-o la fugă  lăsându-mă singură în drum.

Am priceput că relațiile vor fi anormale, că se va preface în continuare  că nu ne cunoaștem și  că n-am interacționat nicicând.

Timp de un an întreg relațiile dintre noi n-au fost nici tensionate pe față dar nici prietenoase.

Am aflat că-mi submina autoritatea în fața elevilor, că mă bârfea la colegi, dar  cine se poate lăuda că n-a pățit niciodată la fel ca mine?

Spre mirarea mea, doar îmi cunoștea antecedentele, s-a hazardat să schimbe  nota la purtare a unui elev repetent, din 4 în 5,  pentru a putea să-l promoveze.

Speriată de faptul că munca mea de un an se va duce pe  apa Sâmbetei că autoritatea mea va fi compromisă pe vecie, am apelat, ca de fiecare dată când aveam nevoie de un rezultat  rapid, la presă.

Dintr-o dată, domnul director CN a devenit comunicativ.

„ Vă rog, așezați-vă mai aproape ! N-am de gând să vă mănânc.” A început discuția zâmbindu-mi.

Mă ridic de pe scaunul unde stăteam  și mă așez pe cel indicat . Nu vreau să creadă că mi-e teamă de el.

„N-am colaborat noi doi bine ? N-am ținut eu cont de fiecare dată de părerea dvs. ? ”

N-aș fi ridicat niciodată problema, am și eu demnitatea mea,  dar sunt obligată să-I răspund ca să nu-și închipuie că sunt o fraieră pe care-o păcălește ușor.

„ Când , domnule director ? V-ați bătut  pur și simplu  joc de mine.”

Nu i-am spus că știu de ce a procedat astfel, că de pe urma unui titular nu se câștigă nimic cum se întâmplă când se angajează un suplinitor.

„ Dacă ați fi avut clase mai slabe la învățătură, clase cu litere de pe la sfârșitul alfabetului, pe acelea mi le dădeați. În loc de clasa a XI I aș fi primit a XI a T.  Nici măcar nu mi-ați cerut părerea, cum cere procedura, m-ați pus în fața unui fapt implinit. Mi-ați repartizat și clasa a VII a, unde abia mi-am putut ține orele din cauza indisciplinei,  pe care n-a vrut-o nimeni altcineva.”

„Nu eu sunt de vină, catedra de matematică trebuia să facă ședința de repartizare. Am să cer procesul verbal. ”

„Bine, dar dirigenție cum de nu mi-ați dat ? După 32 ani de activitate n-ați considerat că aș fi capabilă să fiu dirigintă la o clasă ? Am fost directoare de școală dar nu eram în stare să  educ niște elevi .”

„ Așa-I regulamentul în școala noastră.”

„ Regulamentul dvs., dar să trecem peste asta ! Cum să vă consider  pe cei care ați ales să  schimbați nota la purtare a unui elev , unul care m-a înjurat,   pe toți cei care ați semnat un proces verbal de dragul unui elev, un derbedeu, colegii mei ? V-ați poziționat de partea lui Damian și împotriva mea. ”

Discuția  a continuat  în mod inutil. Prea târzie și prea plină de minciuni de o anumită parte.

Ne-am despărțit după ce , în pragul ușii, mi-a spus :

„Sper că știți că în mine aveți un prieten.”

PS Am uitat să vă spun că de azi domnul CN nu mai mi-este director și că acest fapt îi era cunoscut în momentul ultimei noastre întrevederi.

 Dragă psi a început anul școlar. Mi-am făcut tema de ieri, sâc am fost odată serioasă, dar și-au scris-o și ceilalți :  psi , almanahe &  almanahejoradordefemeie, VeroScorpio,  virusverbalis,Some Words,carmen pricop, cammely, anacodele, Dragos

Publicat în Fără categorie

54 de gânduri despre „… am fost odată prieteni… aș fi putut spune dacă…

  1. Hapuri amare, Carmen… Mi-ai adus aminte de răutatea oamenilor.
    Mi-ai adus aminte ce şocată am fost când am descoperit că oamenii sunt răi, că există răutate gratuită… Cred că eram prin clasa a treia când am aflat că două colege cu care n-aveam absolut nimic de împărţit mă vorbeau de rău. Nici nu mai ţin minte ce spuneau, îmi amintesc doar şocul, revolta, oripilarea…

    Apreciază

  2. Am fost clasa c, am fost clasa i(ne spuneau de la idioti,imbecili,irecuperabili).Dar clasa i era de informatica. Era cotata a doua dupa contabilitate.Dar informatica am considerat-o mai tare decat contabilitatea. Aia de la contabilitate erau „dastepti”…eu fara o sutime nu am ajuns acolo,,dar nu mi-a parut rau.

    Apreciază

  3. al meu deschidea usa in timpul cursului si cica se uita daca era golit cosul de gunoi, pana intr-o zi când l-am invitat pur si simplu sa ramana cu noi la ora, de atunci nu mi-a mai deschis usa „gunoierul” 😆
    oricum erau difuzoare si putea sa asculte oricand de la directiune orice se intampla in salile de curs 😉 , dar trebuia el sa ma „supravegheze mai îndeaproape”, n-am inţeles de ce?!
    i-a trecut insa rapid si am ajuns cică prieteni!
    pe bune, chiar n-am nimic cu el, s-a pensionat deja, ii doresc viata lunga si tomberoane pe aproape! 😆

    Apreciază

  4. Nici să mai citesc despre oameni urâţi nu mai pot, zău, Carmen! Eşti o femeie puternică! Bine c-ai scapat de el! Mă gândesc că a ajutat şi faptul că subiectul a ajuns în presă şi n-ai tăcut. Bravo!

    Apreciază

  5. Ăsta-i Omul-Găinaţ:
    – pică pe tine din senin
    – ţi-e jenă să ieşi cu el pe stradă
    – ţi-e scîrbă să-l dai la o parte
    – îţi strică imaginea publică
    – greu de curăţat mizeria pe care-o face

    Apreciază

      1. Dragoș, prostia nu doare.

        Altfel ţara asta ar fi fost, toată, un urlet sinistru. Cum ne-am mai fi recunoscut unul pe altul noi, puţinii tăcuţi…? 🙄
        Fii pe pace, înţeleg.

        Apreciază

  6. „toți cei care ați semnat un proces verbal de dragul unui elev, un derbedeu”

    Asta este exprimarea publica a unui dascal fata de un elev pe care-l intuiesc ca e si minor?
    Daca eram parintele acelui copil, tu n-ai mai fi avut treaba cu invatamantul. Caci oricum nu ai, atata timp cat te exprimi astfel.

    Apreciază

    1. Dacă erai părintele acelui copil intrai la pușcărie !
      Darea de mită ca și luarea de mită se pedepsește cu privarea de libertate dacă nu știi.
      Schimbarea unei note, a unei medii și au unei situații, promovat sau nepromovat, este faptă penală și nu a fost făcută de dragul unui elev. Dacă ar fi fost astfel toți repetenții, sunt mulți și săraci, toți ar fi fost promovați.
      Am fost delicată că nu le-am spus în față că sunt „ pușcăriabili ”.
      Caută în Codul Penal.
      Cultivă-te !

      Apreciază

  7. Tu, toa’sa proafesoara, ai o grava problema de perceptie. Dar grava!
    Despre ceea ce s-ar fi intamplat cu mine facand tot ceea ce spui, ramanea sa se pronunte cei competenti.
    Doar ca nu comportamentul parintelui te impinge pe matale, tzatzico, sa te exprimi astefel despre un minor. Si nici nu-ti da dreptul.
    De fapt, pedagogia s-a facut in perioada comunista la munca campului. Unde exprimarea nu era grija. Ci productia la hectar. La care probabil ca excelai.
    Caci la exprimare, deloc.
    Cultiva-te-as!

    Apreciază

    1. Am citit adresa ta de e-mail și am priceput ce ești. Postac USL-ist. De aceea, ca și și mentorul vostru Mircea Cozma , ești cel care, cu mare tupeu, mă numești pe mine comunistă. Cred că te-a iritat cuvântul „pușcăriabil ” dar , uită-te în Codul Penal, infracțiunea de dare și luare de mită se pedepsește ! Ca și fraudarea !

      Apreciază

  8. N-ai argument si te legi de adresa de mail? 🙂
    Ce are exprimarea ta total blamabila in raport cu un minor cu adresa mea de mail?
    M-ai auzit spunand ceva politic aici? 🙂 Vai de steaua ta…

    Apreciază

    1. Dacă nu erai un postac, și ai fi fost de bună credință citeai, cu atenție și nu cu sângele urcat la cap precum Crizel al vostru la Palat, că despre cei care dau mită sau primesc am afirmat că sunt pușcăriabili.
      Este un copil de clasa a VII a , vreodată , condamnat pentru o astfel de faptă ?
      Să fim serioși ! Părinții sunt cei care greșesc în educație și nu copiii.
      Sigur că ai vrut să-ți demonstrezi ție, și altora ca tine, prin comentariu făcut că ești o persoană care le aperi drepturile celor năpăstuiți de către oamenii PDL- lui. Te lupți cu PDL-ul și atunci când îți alegi o adresă de e-mail.
      La așa un simbol care te reprezintă nu mă aștept să înțelegi prea multe înafară de ce vă dă vouă ordin USL-ul sau ce vă îndoctrinează antenele și irealitățile.
      Nu degeaba, prietenii mei vă numesc antenizați. 😆

      Apreciază

  9. Cred ca tot politic ma fac vinovat si de faptul ca-ti atrag atentia ca virgula este pusa anapoda? 😉 http://www.limba-romana.net/lectie/Virgula–punctuatia-/78/

    Nu despre cine spui tu ca ar fi puscariabil m-am luat de tine. Reciteste interventia mea: “toți cei care ați semnat un proces verbal de dragul unui elev, un derbedeu”. „Derbedeu”. Exprimarea unui dascal fata de un minor.
    To’asa, nu toti am fost colegi de clasa cu Igas. Si nu toti am avut ghinionul sa te avem profesor. 🙂
    „Succesuri”… ca limba asta o intelegi si tu. 🙂

    Apreciază

    1. S-a scos cumva cuvântul derbedeu din dicționarul limbii române ?
      Este cumva copil cuminte cel care înjură un profesor pentru că a primit nota trei ?
      Poate și tu ești unul dintre aceia care, ca elev , nu cunoștea ce înseamnă buna creștere.
      Nu mai te încurca în teorii pentru că elevului nu i-am spus nimic ca replică. Doar am cerut să vină poliția și să ancheteze.
      Ești un ipocrit care te lauzi că ai o purtare deosebit de cuvincioasă dar care ți-ai luat ca nume , mă refer la adresa de e-mail , un cuvânt pe care mi-ar fi jenă să-l repet.

      Apreciază

    1. Consider că ai făcut o fixație și vrei să-ți impui cu orice preț propriul punct de vedere.
      Am trecut cu vederea modul nepoliticos pe care l-ai avut încă de la început și ți-am răspuns totuși.
      Văd că nu ești capabil de „conversații” dar, așa cum am mai scris, acest fapt nu mă miră.

      Apreciază

  10. Fatuco, eu vorbesc. Cu argumente.
    Nu ma confunda cu corul asta al tau care seamana foarte mult cu show-bizul autohton: o sleahta de „vedete” care se amusina unii pe altii, parandu-li-se ca exista astfel si in radiografia colectiva. Si nici elev nu-ti sunt pentru a fi timorat.
    Ti-am dat indarat doar argumentele tale. Mai exact, m-am sters cu bocancii pe ele. Pentru ca atata valoreaza: pres la intrare.
    Dupa cum am spus, „succesuri” (asta nu exista la DEX), dar chiar n-are importanta. Tu traiesti intr-o alta lume. Lumea care ma bucur ca nu ma contine.
    Imi cer scuze ca am avut neinspiratia / culoarea politica / nesimitirea (bifeaza tu care ti se pare mai nimerit) sa-ti atrag atentia ca gresesti.

    Apreciază

  11. Codul etic pentru cadre didactice:

    Obligatiile profesorilor in raport cu elevii

    In vederea asigurarii unui invatamant de calitate, in relatiile cu elevii, persoanele responsabile cu instruirea si educatia, in mod particular cadrele didactice, au obligatia de a cunoaste, respecta si aplica un set de norme de conduita. Acestea au in vedere: (1) Ocrotirea sanatatii fizice, psihice si morale a elevilor prin:

    b) interzicerea agresiunilor fizice si tratamentelor umilitoare, sub orice forma, asupra elevilor;

    Ti-am spus, fatuco: iti poti pierde painea. 😉

    Apreciază

  12. @ActOfGod: Tu ai impresia ca daca scrii de 3 ori „eu vorbesc cu argumente”, asa si este.

    Hai cu argumente, zic atunci! Ai dat un citat:
    „(1) Ocrotirea sanatatii fizice, psihice si morale a elevilor prin:

    b) interzicerea agresiunilor fizice si tratamentelor umilitoare, sub orice forma, asupra elevilor;”

    Cum anume i-a daunat dictaturajustitiei sanatatii fizice, psihice ori morale a acelui elev? La ce agresiuni fizice ori tratamente umilitoare, sub orice forma, a fost supus acel elev?

    Apreciază

Lasă un comentariu