„ Gluma ”

Totul, dar chiar totul,  are legătură cu Liceul Tehnologic Agromontan „Romeo Constantinescu” – Pagina oficiala

Toți citează când se referă la regimurile totalitare, în special la comunismul din țările estice, cartea lui  George Orwell : O mie nouă sute optzeci și patru (roman)  1984-george-orwell-source

Eu  am să vă spun însă câte   ceva despre romanul „Gluma” de Milan Kundera, un roman pe care l-am citit acum aproape 20 ani și care m-a impresionat profund.

Acțiunea  se petrece  undeva în  Cehoslovacia   comunistă , prin anul 1948  și este declanșată de o glumă  făcută de un tânăr student. Milan_Kundera_copertina

 

 “Optimismul este opiumul popoarelor! O atmosferă sănătoasă miroase a prostie! Trăiască Trotsky!” este textul pe care îl scrie Ludvik în 1948 pe o carte poștală adresată unei prietene, ca replică ironică la scrisorile acesteia, din care răzbate un entuziasm cu totul excesiv față de comunism. Gluma lui Ludvik – care, de fapt, crede și el cât se poate de sincer în comunism, doar că are și simțul umorului! – este luată în serios de Securitate și de Partid, care consideră că a manifesta scepticism sau cinism față de orice ține de ideologia  oficială constituie o faptă gravă. Consecințele nu întârzie să apară: spre marea sa uimire, tănârul este exclus din partid și din facultate de către colegii săi extrem de intransigenți din punct de vedere politic. Ludvik este trimis să-și efectueze stagiul militar la un detașament de “dușmani ai poporului“, care, din motivul că nu prezintă suficientă încredere pentru a li se încredința arme, sunt obligați să lucreze în mină. Întreaga viață i se schimbă de la o glumă scrisă pe o carte poștală, iar Ludvik este cuprins de amărăciune și de dorință de răzbunare…” citat din  Gluma, de Milan Kundera | Recenzii filme si carti

insuportabila-usuratate-a-fiintei_1_fullsize

Sperând că în mileniul trei, la 26 de ani de la schimbarea unui regim totalitar cu unul democratic , astăzi, îndreptându-mă spre Liceul Tehnologic Agromontan „Romeo Constantinescu” – Pagina oficiala

văd  două colege stând de vorbă întrun colț de stradă , ambele profesoare cu gradul I,  și mă gândesc să le fac o glumă.

Am povestit de mai multe ori că în Liceul Tehnologic Agromontan „Romeo Constantinescu” – Pagina oficiala

teroarea este mai ceva ca în comunism . Majoritatea colegilor „tremură” de teama conducerii „democrate” a liceului.

Vorbim doar în mare secret, dacă avem curajul să ne spunem ceva,  ferindu-ne de camerele video sau de turnători.

Puteam să le  fotografiez fără să mă vadă, să le postez fotografia  pe blog   scriind  că sunt conspiratoare, la nebunia din școală  ar fi căzut imediat în dizgrația conducerii, dar cum voiam doar să fac  o glumă, una dintre ele fiindu-mi  dragă, m-am apropiat de ele atenționându-le.

„ V-am fotografiat!”  S-au speriat.

„Nu-mi place ce faceți! ” îmi spune una dintre ele.

„Ștergeți imediat fotografiile!” continuă ea uitându-se la mine cu răutate.

Cealălaltă începe să-mi explice că este illegal să-I fac fotografii dacă ea nu își dă acordul. Că mă poate da în judecată.  Știu.

În acest moment trebuie să specific din nou, fotografiile pe care le postez sunt publice. Le iau de pe google sau facbook, niciuna nu este realizată de mine ca un adevărat   paparazzi.

Spaima lor, au încercat să-mi spună despre ce vorbeam înainte de a le vedea eu,  mi s-a părut disproporționată.

Mă întreb, trăim cumva într-o societate dictatorială  ?

Lasă un răspuns

