Chiar și în perioada ceaușistă existau profesori cu coloană vertebrală

Deși întrasem în toamnă, era prin luna  septembrie a anului 1983, atât afară dar mai ales în sala înțesată de oameni, profesori din toate domeniile mai puțin cei de istorie pe care-I îndoctrinau în mod special, era o zăpușală de nesuportat.

Nu pricepeam deloc de ce trebuiesc ținute aceste „consfătuiri” unde eu una mă plictiseam. Pentru că știam din anii anteriori că se vor lungi câteva ore îmi luasem la mine o carte din care citeam cu nesaț. „ Doamna Ministru ”de Branislav Nušić este o comedie reușită pe care o recomand celor care mai citesc încă și care gustă o proză bine scrisă.

Directorul meu mi-a cerut să iau cuvântul motivându-și dorința : ”tu vorbești frumos”.

Nu voiam, n-aveam niciun chef, eram deja cu capsa pusă ascultându-i pe inspectori cu o ureche ciulită, cum băteau câmpii grațios ca niște comuniști ce ereau, dar dacă el a insistat m-am dus la tribună. Le-am zâmbit cât de grațios am putut, eram în niște blugi mulați pe coapse, aveam o iie albă autentică , cumpărată de la Mânăstirea Tismana, foarte fină și transparentă fiind conștientă de faptul că tinerețea mea era un atu în favoarea mea.

„ Sunt profesoară de matematică și mă bucur de faptul că și inspectoratul școlar apreciază educația elevilor. Pastrarea atât a curățeniei cât și a igienei corporale este un lucru foarte bun. ” Am făcut o pauză timp în care-am privit către inspectorii de la tribună și i-am văzut zâmbind. Le plăcea în mod sigur ce auzeau. Erau obișnuiți cu laudele, puțini aveau curajul să-i contrazică.

„Ni se cere să facem zilnic controlul trusei medicale ale elevilor și suntem amenințați cu amenzi dacă aceștia nu au la ei săpun și hârtie igienică. Oare, dumneavoastră, ca inspectori vă aprovizionați de la magazine speciale de nu cunoașteți faptul că hârtia igienică este un obiect de lux în statul nostru? ”

Cam atât am reușit să spun. Toată sala a izbucnit în râsete și aplauze spontane. Am plecat de la prezidiu și m-am reîntors la locul meu. Cineva, nu mai știu dacă era sau nu o femeie, cu mânie proletară a observat că nu eram corespunzător îmbrăcată. Blugii aduși cu mare greutate din vest nu erau destul de office.

Cum scriam mai sus nu toți profesorii erau, în acele zile existau repercusiuni dacă vorbeai, niște cârpe fără personalitate.

Un alt profesor, tot de matematică, mult mai în vârstă decât mine, de la Prăjani , Slănic-Prahova.

Nu-l cunoșteam.

„Domnișoara profesoară este tânără și de aceea se exprimă cu o mai mare libertate dar în principiu are dreptate. Părinții elevilor noștri n-au cum să facă rost de hârtie igienică, ei abia reușesc să-și cumpere făină, mălai și pâine de la București. ”

Nu –mi mai amintesc ce- a mai spus colegul meu, sunt totuși treizeci de ani de atunci, dar din acel an nu mi s-a mai cerut să iau cuvântul la vreo consfătuire.

5 Comentarii

Doamna Carmen, ce vremuri erau, cand invatatorii si profesorii dadeau exemplu de moralitate, caracter si iti era rusine sa vii la scoala cu lectiile neinvatate ! Ma gandesc cu nostalgie si respect la fostii mei profesori si acum, dupa disparitia lor, au ramas permanent in amintirea mea, cat voi mai trai pe acest pamant. Le trimit, acolo in ceruri unde se afla acum, intreaga mea gratitudine si sper ca sunt fericiti sa constate ca educatia primita de la ei nu a fost in zadar.

Apreciază

Să știți că și eu mă gândesc cu mult respect și recunoștință la profesorul meu din liceu, Domnul Dricu era exigent dar și cu un suflet mare. Dumnezeu să-l odihnească!

Apreciază

Pingback: Bani plătiţi de acarul Păun - Ziarul lui Ipu

Pingback: Miley Cyrus decadenţa civilizaţiei | Blog Popa Țeapă

Lasă un răspuns

