Inelul … abelian

„ Astăzi vom vorbi despre inele.” Fete și băieți mă privesc zâmbindu-mi complice cum n-au făcut-o niciodată.
„Pe bune ? ” Mă întreabă Nico. „ Nu glumiți ?”
Câțiva dintre ei îmi arată inelarul lor.
„ Ura! Vom face ora de dirigenție! ”
Eu, disperată fiind de rezultatele de la simularea examenului de matematică le zâmbesc la fel de galeș.
„Scrie-ți ! Inelul abelian. ”
„Of ! Tot matematică. ” zice cineva încet undeva în spatele sălii de curs.

Niels Henrik Abel (n. 5 august 1802, Findo - d. 6 aprilie 1829, Froland) a fost un matematician norvegian.
Niels Henrik Abel (n. 5 august 1802, Findo – d. 6 aprilie 1829, Froland) a fost un matematician norvegian.

Cum voi ați învățat pe vremea când la liceu urma să învețe doar spuma elevilor de gimnaziu, cei care dovedeau seriozitate în anii de gimnaziu, n-am să vă plictisesc cu detalii despre inelul abelian pentru că sunt convinsă de faptul că le cunoașteți.
Ca bonus, pentru răbdarea de care dați dovadă de fiecare dată când mă vizitați, vă demonstrez aici că și în mine zace un suflet de …

225x169_852b10277edd30a123338551350879[1]

„Afară ninge liniștit ! ” imagini desprinse dintr-un basm se derulează pentru câteva clipe. Privesc la chipul copiilor ce au venit la olimpiada de matematică și mă gândesc fără pic de blazare, ce nestemate neștiute zac în mintea lor ca într-un buzunar secret, ce cheiță necunoscută majorității le-a deschis ușa spre propria exigență, făcându-i să se trezească în această dimineață fără soare , ce resort ascuns le dă echilibru vremelnic într-un mediu educațional aflat în plin balans, anotimp al schimbărilor fără sens.

imagini de iarna 1[1]

Ce resort ascuns mă face pe mine ca de 33 de ani să merg fericită la școală și să le vorbesc cu pasiune elevilor mei ?
Păi, dacă marți seară m-am necăjit auzind-o pe o elevă cum îi spunea unei colege despre mine, destul de tare ca să nu-i pierd comentariul impertinent , că:
„N-are nicio treabă acasă ! ” pot să vă amintesc și despre fericirea unui elev care a primit nota zece , pentru prima oară, la mine într-o lucrare scrisă.
Sărea în sus arătându-ne nouă tuturor mâinile sale.
„Uitați-vă! Îmi tremură de bucurie ! ”

Aceasta a fost provocarea de luni popusa de psi.

Iar acestia sunt cei care deja si-au anuntat …

1. carmen pricop 2. tibi
3. anacondele – de s?mbata 4. anacondele – de luni
5. roxana 6. cita
7. dor 8. Vero
9. Dictatura Justitiei 10. Scorpio
11. mitzaa 12. La Fee
13. lili3d 14. Some Words
15. cammely
31 de gânduri despre „Inelul … abelian

  1. Copiii reproduc partial discutiile si temperamentele parintilor. Cei sapte ani de acasa nu e sunt doar o vorba in vant. Inseamna prima perioada, esentiala, de formare a caracterului. Eu nu am dat niciodata vina pe profesori, pentru ca mi-a placut scoala si cartea. Daca dupa mai bine de 25 de ani, profesorii mei din generala si liceu ma mai cunosc, si ne regasim cu bucurie, inseamna ca a meritat tot efortul lor. Cand dascalul ofera stiinta lui, nu se asteapta sa primeasca inapoi ceva. O face din suflet. Cand elevul se intoarce aratandu-i cum a inmultit stiinta, asta e adevarata rasplata. In salile de clasa, dascalul se intalnesc cu o societate in miniatura careia trebuie sa ii faca fata cu abilitate si pricepere. Copilul medicului, al inginerului, al muncitorului, am casnicei, etc. aduc in franturi cioburile vietii de acasa. De asta misiunea e mai grea. Medii diferite sunt tratate identic. Apar reactii.
    Iti doresc sa ai o saptamana frumoasa!!

    Apreciază

    1. Băiatul care a reacționat astfel provine dintr-un mediu dezavantajat și de aceea meritul său este enorm. Nu se aștepta la recunoașterea muncii sale, sunt foarte exigentă cu ei, dar eu fac tot posibilul să fiu corectă cu toți. Mulțumesc mult pentru vizite și pentru urări.

      Apreciază

  2. să ştii că eu am învăţat cu drag la şcoală, deşi matematica, de pildă, nu mi-a plăcut niciodată şi nici tocilară nu am fost… dar mi-am iubit dascălii, ştiam că acela era rostul meu şi părinţii mei îmi spuseseră de multe ori că asta e treaba mea, de copil…

    Apreciază

  3. Nici eu nu pot sa spun ca am iubit matematica dar a trebuit sa invat si am invatat. Fara matematica nu se poate face nimic oricat ar parea de ciudat. Muzica, pictura literatura totul inseamna matematica.In muzica combinatii de 7 note luate in terta sau cvinta dau glas Odei bucuriei. In pictura fara Newton cu teoria sa despre diagrama circulara a culorilor n-am stii astazi cum sa combinam culorile pentru a crea iluzia unui spatiu mai mare. In literatura ce sa mai vorbim cu iambii si versurile metrice.Parafrazand versuri celebre as spune ca :matematica este in tot si in toate, pacat ca la scoala prea putini copii o indragesc. Si eu imi amintesc cu drag de profesorii mei. Parintii sunt cei care ar trebui sa insufle copilului respect pentru scoala si pentru dascali.Felicitarii pentru elevul care a trait emotia unui zece! Eu as fi strigat pe strada ca am luat un zece la matematica! Mama mea imi spunea mereu: mama, o profesoara sa te faci! Era tot ce putea gandi ca ar fi mai frumos sa devin in viata. Cum puteam sa nu-mi respect profesorii cand parintii imi repetau mereu cat de frumos este sa fii dascal.

    Apreciază

Lasă un răspuns

